Domov / Čebelarski muzej
Čebelarski muzej
Stalna razstava od 2021
Živeti skupaj. O čebeli in človeku
Avtorica razstave: dr. Petra Bole
Ljubezen do čebel ima na Slovenskem dolgo tradicijo. Pravzaprav bi skoraj z gotovostjo lahko trdili, da na svetu težko najdemo deželo s tako bogato naravno in kulturno dediščino, tako vsestransko in raznoliko prepleteno s čebelarstvom, kot je naša. Posebna skrb za čebele je v preteklosti narekovala nastanek posebnih hišic za čebele, imenovanih čebelnjaki, ki jih zdaj najdemo pravzaprav v skoraj vsaki slovenski vasi. Čebelnjaki imajo prav svojevrsten pomen, saj so varno zavetje za posebno vrsto medonosne čebele – to je kranjska čebela (Apis mellifera carnica), druga najbolj razširjena medonosna čebela na svetu, z odličnimi lastnostmi, kot so izjemna mirnost, krotkost, prilagodljivost, dobri donosi na pašah, odpornost proti boleznim, majhna poraba hrane čez zimo in buren spomladanski razvoj. Kranjska čebela je zaščitena z zakonom, kar pomeni, da je pri nas dovoljeno čebelarjenje izključno z njo.
Žive kranjske čebele so konec 18. in začetek 19. stoletja, zaradi izvrstnih lastnosti in velikega povpraševanja tujih čebelarjev, pospešeno izvažali po svetu. V tem času beležimo razcvet trgovanja s kranjskimi čebelami, ki so potovale prav na vse konce sveta, od Avstralije, Japonske, do Južne Amerike, Kanade, po pošti, z vlakom, ladjami … včasih celo z zrakoplovom.
Izvirne poslikane panjske končnice, to je običajno sprednji ter pogosto snemljivi leseni del panja, zlasti pri panjih kranjičih, drugod kot pri nas niso poznane. Zbirka poslikanih panjskih končnic Čebelarskega muzeja obsega več kot 900 primerkov in je največja v Sloveniji – tako po številu kot po reprezentativnosti. Najznamenitejša je tista z motivom božjepotne Marije iz leta 1758, ki je najstarejša ohranjena poslikana panjska končnica.
Posebno mesto v zgodovini slovenskega čebelarstva ima Anton Janša, prvi čebelarski učitelj, katerega rojstni dan, 20. maj, je organizacija združenih narodov leta 2017 razglasila za svetovni dan čebel in mu v muzeju namenjamo svoj kotiček, poleg mnogih drugih pomembnih čebelarskih piscev.
Posebni panji, med njimi v preteklosti prav gotovo kranjič in od začetka 20. stoletja dalje Alberti-Žnideršičev panj, so tisti, ki so med nekaterimi drugimi značilni za naše čebelarjenje. Čebelarsko slovstvo, izjemni čebelarji, izvirno čebelarsko orodje, lectarstvo, medičarstvo … so dragocen del naše preteklosti, ki jo od leta 1959 ohranjamo v Čebelarskem muzeju – in jo z velikim ponosom predstavljamo na novi razstavi.
V letu 2020 smo se po 20 letih lotili projekta prenove prostorov muzeja in postavitve nove stalne razstave z naslovom Živeti skupaj. O čebeli in človeku. Pri projektu smo sodelovali z mnogimi partnerji, institucijami in posamezniki, ki se zavedajo pomena naše čebelarske dediščine, in jim ni vseeno za kranjsko čebelo in prihodnost.
Nova razstava je zasnovana celostno in interdisciplinarno. Sloni na treh stebrih – dediščini, doživetju in izobraževanju. Poudarek je na sodobni interpretaciji muzejskih predmetov z več interaktivnimi vsebinami in predstavitvi novih vsebin čebelarske dediščine.
Razstava Živeti skupaj. O čebeli in človeku je v letu 2022 prejela Valvasorjevo nagrado za enkratne dosežke za leto 2021 in mednarodno nagrado GoingGreenGlobal.
Dobrodošli!
Veselimo se vašega obiska!
Čebelarski muzej_ sporočilo za javnost
Fotografija: Ivan Esenko
Preberite več o zgodovini muzeja ArhivMagija čebel
Razstava Magija čebel v Čebelarskem muzeju dopolnjuje stalno razstavo Živeti skupaj. O čebeli in človeku. Osredotoča se na mitologijo in simboliko čebel. Namen razstave je prikazati globoko povezavo med čebelami in različnimi kulturnimi ter verskimi zgodbami, ki ponazarjajo preživetje, plodnost, moč, ljubezen, komunikacijo, intuicijo in magijo. Predstavljena je mitološka zgodba o Noetu in čebelah, legenda o obrambi pred Turki s pomočjo čebel, ter simboličen pomen čebel v različnih kulturah, ki poudarja njihovo ključno vlogo v naravi in človekovem življenju. Razstava tudi opozarja na pomembnost čebel za ekosisteme in okolje, ter njihovo uporabo v ljudskih običajih in magiji.
1. Obstoj
Mitološke zgodbe pogosto prinašajo sporočila, ki so močno prepletena s kulturo, vrednotami in prepričanji, iz katerih izhajajo. Med drugim lahko pojasnjujejo naravne pojave ali katastrofe. Vsebujejo teme, ki nosijo moralna ali etična sporočila, kot so pogum, ljubezen, poštenost, prijateljstvo ali žrtvovanje. Miti pogosto pripovedujejo tudi zgodbe o stvarjenju sveta in prvih ljudeh. Vključujejo bogove, boginje ali druge nadnaravne entitete, ki vplivajo na svet in človeška življenja, kar izraža verska prepričanja določene kulture. Predstavljajo junake, ki premagujejo težave in izzive, kar nam lahko služi kot navdih in vzor. Miti pogosto prinašajo sporočila o upanju in obnovi, zlasti v zgodbah o spopadanju z velikimi izzivi in preživetju v katastrofah. Takšna je tudi zgodba o svetopisemskem očaku Noetu.
Zgodba o vesoljnem potopu, ki jo najdemo v svetem pismu, pripoveduje o času, ko se je svet soočal z veliko katastrofo, saj je Bog sklenil, da bo Zemljo očistil hudobnih in izprijenih ljudi kar s potopom. Le očaku Noetu je ponudil možnost, da se reši. Dal mu je navodila za gradnjo velikanske ladje, ki jo poznamo pod imenom Noetova barka in je bila namenjena njegovi družini in tudi živalim. Bog je Noetu izrecno naročil, da mora na ladjo vkrcati po dve živali vsake vrste, kar jih živi na kopnem, eno od njih pa mora darovati. Ko so se vkrcali na barko, je voda za 40 dni prekrila vso Zemljo in uničila vse življenje na kopnem, preživeli so samo ljudje in živali na Noetovi barki. Nato je začela voda upadati in barka je nasedla na vrhu gorovja Ararat. Bog je obljubil, da na svet ne bo več poslal vesoljnega potopa. V znamenje zaveze je poslal mavrico, ki povezuje nebo in Zemljo. Čeprav biblijski zapis ne navaja natančnega seznama živali, ki jih je Noe vzel na barko, je iz nekaterih interpretacij in ljudskih zgodb mogoče sklepati, da so bile na barki tudi čebele.
Kako so čebele prišle na Kranjsko, pripoveduje zanimiva ljudska zgodba.
Noe, znan kot ljubitelj sladkega, je na svojo barko pretihotapil panj čebel. Postavil ga je v korito pod streho in z vrtanjem izhodne luknje skozi zadnje bruno omogočil čebelam prosto gibanje. Ko so vode potopa upadle, so čebele ostale na barki. Takrat so še bile enakopravne, brez matice, in vse so zalegale. Sčasoma jim je v panju postalo pretesno, saj so se rojevale nove in nove generacije. Stare čebele so začele mladi rod izganjati z barke. Ena izmed lepih čebel, izležena še med potopom, se je odločila peljati svoj roj v tujino. Zapela je roju in ga odpeljala v votlino palme. Od tam je speljala še tri roje, toda četrtič jih je presenetil vihar in jih zanesel na Kranjsko. Tako imamo danes na Kranjskem najboljše čebele.
Predmet: Panjska končnica s prikazom vesoljnega potopa
Poslikana panjska končnica lahko služi kot opomnik o pomembnosti preživetja in obnovi življenja. Popelje nas v čas, ko je bil ves svet uničen, in nas opomni, kako pomembno je skrbeti za naše okolje in za raznolikost živalskega ter rastlinskega sveta. Brez čebel, ki so ključne za stabilnost in preživetje ekosistemov, bi izgubili pomembne opraševalce rastlin, na katerih temeljijo naši ekosistemi. To bi resno ogrozilo obstanek tako živalskega kot tudi človeškega sveta. Vzporednice s sodobnimi izzivi, kot so podnebne spremembe in izumiranje vrst, pa nas opominjajo, kako pomembno je čuvati Zemljo in da imajo tudi tako majhne žuželke, kot so čebele, ključno vlogo v velikem načrtu Narave.
2. Plodnost
Čebele so v številnih kulturah in tradicijah simbol plodnosti in ustvarjanja novega življenja, povezane so s porokami, plodnostjo in začetkom novega življenja. V antični Grčiji so bili poročni obredi pogosto povezani z medom, ki simbolizira sladkost in ljubezen. Neveste in ženini so zaužili med, kar je bilo del rituala za blagoslov njihovega zakona in zagotavljanje sreče in plodnosti. V nekaterih evropskih deželah so čebele veljale tudi za prinašalke sreče novoporočencem. Ti so navadno na dan poroke v svojem domu izpustili čebele ali pa za poročno darilo dobili panj s čebelami.
Po staroslovanskem verovanju prihaja med iz jutranje rose in rdeče zarje, ki ju bogovi kot darilo razlijejo po listju in cvetju. Ta med nato zberejo čebele. Zaradi sladkega okusa naj bi bil zato priljubljena hrana bogov. Med je bil ponekod tudi del poročnih obredov. Preden je na dan svatbe nevesta vstopila v ženinovo hišo, so premazali vratni podboj z medom, ki sta ga mladoporočenca polizala. To simbolično dejanje naj bi sporočalo, da bo zakonsko življenje tako sladko, kot je sladek med.
Različne vrste medu so dobile imena po rastlinah, na katerih čebele nabirajo medičino oziroma sladke sokove. Vsaka posamezna vrsta se od drugih razlikuje po barvi, okusu in drugih lastnostih.
Lipa je pri srednjeevropskih ljudstvih od nekdaj veljala za sveto drevo, še posebej častitljiv pomen ima pri Slovencih, saj je postala simbol narodnosti. Simbolizira življenje, modrost in pravičnost. Pod njenimi cvetočimi krošnjami, polnimi čebel, so se nekoč zbirali starešine, ljudski zbori pa so se tam posvetovali in razsojali. Tam so veljala pravila poštenosti, saj je bilo pod lipo dovoljeno govoriti le resnico. Običaji, kot so ziljski »rej pod lipo« in »štehvanje« ter belokranjski »Zeleni Jurij« in razni mlaji, so ostanki nekdanjega drevesnega kulta. Stari Slovani so pod drevesi prisegali in tudi sklepali poroke (Mal, 1940).
Magična moč lipe
Med najstarejše oblike čaščenja narave spada čaščenje dreves, ki so jih stari Slovani dojemali kot dobra in tiha višja bitja, o čemer govori tudi filozofska in verska doktrina panteizem. Še preden so začeli graditi svetišča, so pod mogočna drevesa postavljali oltarje in žrtvenike za čaščenje različnih božanstev. Lipo so pri nas, pa tudi drugje imeli za simbol miru in prijateljstva, prav zato je bila tako pogosto zasajena na vaških trgih. Ta tradicija se ponekod nadaljuje še danes.
Najstarejša lipa
O velikem pomenu lipe v zgodovini slovenskega naroda govorijo mnoge legende in ljudske pesmi, pa tudi zgodovinski dogodki. Najstarejša lipa na Slovenskem je t. i. Najevska lipa ali točneje Najevnikov lipovec, ki je po nekaterih navedbah celo najstarejša lipa na svetu. Raste na Ludranskem vrhu pri Črni na Koroškem.
3. Moč
V zgodovinskih virih so ohranjene številne zgodbe in ljudske legende, v katerih nastopajo čebele v obrambi pred napadi. Te zgodbe pogosto govorijo o iznajdljivosti in uporabi narave za zaščito pred sovražniki. V preteklosti so čebele uporabljali celo kot vojaško orodje. Stari Grki so med drugim metali čebelje panje kot improvizirane granate na sovražnike in s tem izzvali preplah in zmedo. Spet drugič so čebele služile kot naravna ovira. Zgodovinski zapisi navajajo, da so včasih panje nameščali, da bi sovražnikom otežili dostop do določenih območij. Čeprav čebele niso bile tako pomembne kot druga orožja, so ponujale edinstveno vojaško taktiko in kdaj tudi pripomogle k zmagi. Na slovenskem ozemlju pa so se nekajkrat vpletle v obrambo pred Turki.
Turški vpadi na slovensko ozemlje so potekali od 15. stoletja dalje, ko je vojska Osmanskega cesarstva večkrat vdrla in oplenila habsburške dežele. Po poročanju Janeza Vajkarda Valvasorja so Turki prvič vpadli na slovensko ozemlje 9. oktobra 1408, tedaj so napadli Belo krajino in izropali okolico Metlike. Ljudje so v obrambi pred turškimi vpadi gradili utrjena naselja oziroma tabore. Sestavljali so jih obzidja s strelnimi linami in obrambnimi stolpi, pogosto z dodatnim jarkom, nasipom ali dvižnim mostom. Na Slovenskem jih je bilo okoli 300. Prebivalci so sčasoma organizirali tudi obveščevalno mrežo in s kurjenjem kresov na hribih opozarjali prebivalce v dolinah na bližajočo se nevarnost.
Legenda: Begunje nad Cerknico pred Turki rešijo čebele
Turki so v Begunje vdrli dvakrat. Prvič so prišli leta 1474, kar je prebivalce spodbudilo, da so okoli cerkve sv. Jerneja zgradili protiturški tabor. Ta obrambna strategija je bila ena izmed mnogih, ki so jih prebivalci uporabljali, da bi se ubranili pred turškimi vpadi, ki so v tistem času ogrožali številna območja na Slovenskem. Vendar pa je iz turških časov znana tudi zgodba, ki dodaja nenavaden in ustvarjalen obrat v obrambni taktiki. Ko so Turki napadali tabor v Begunjah, so se branilci domislili moči svojih čebel, ki so jih imeli v panjih znotraj tabora. V trenutku obupa so čebele razdražili in jih pometali čez obzidje proti Turkom. Razdražene čebele, kasneje so dobile ime “Jernejeve muhe,” so med napadalci povzročile pravo zmedo. V njej so Turki pobegnili pred pikajočimi čebelami. Zgodba o “Jernejevih muhah” je postala del lokalnega ljudskega izročila o tem, kako so ljudje v preteklosti izkoristili za obrambo pred sovražniki tudi čebele.
4. Ljubezen
Čebelja družina deluje kot superorganizem, v katerem ima vsaka čebela pomembno vlogo pri ohranjanju skupnosti. Čebele so žuželke, ki se predano povezujejo med seboj za preživetje in skupno dobro. Pripravljene so žrtvovati svoje življenje za zaščito in obstanek celotne družine.
Rojenje je eden izmed najbolj osupljivih primerov te organizacije. Ko čebele rojijo, se celotna skupnost odloča o tem, kateri del družine bo iz panja odšel s staro matico, nato se usklajeno odpravijo na novo lokacijo. Ta proces odraža izredno obliko kolektivnega odločanja, ki bi ga lahko označili kot eno izmed najbolj popolnih demokracij v naravi. Vsaka čebela prispeva k skupnemu blagru, njihova povezanost omogoča, da čebelja družina uspeva in se širi. Ta proces kaže na sposobnost čebel, da delujejo kot eno. Čebele izvidnice se vrnejo z informacijami o primernih lokacijah za novo bivališče, preostali roj pa sledi odločitvi na podlagi signala, ki ga dajejo izvidnice. Ta oblika skupinskega odločanja je zelo učinkovita in zagotavlja, da se roj naseli na varno in primerno mesto, kjer lahko nova družina uspeva naprej.
Zgodovinski viri govorijo o tem, da so v preteklosti ljudje med rojenjem čebel s palicami udarjali po železnih ponvah. S tem so ustvarjali hrup, ki naj bi čebele umiril in jih spodbudil k združevanju.
5. Komunikacija
Čebele so pogosto nosilke simbolnih sporočil, v katerih se odražajo njihove značilnosti. V starodavnih kulturah so čebele veljale za vez z božanskim, zlasti zaradi svoje vloge pri proizvodnji medu in voska. Med je veljal za simbol sladkosti, vosek pa so uporabljali za izdelavo sveč in razsvetljavo.
Prisotnost čebel v različnih kulturah priča o globokem spoštovanju, ki ga je skozi stoletja gojilo človeštvo do čebel, in o njihovem pomembnem mestu v naravi. Simbolika izhaja iz njihove delavnosti, ureditve življenja v panju, podrejenosti kraljici matici in naravnega reda. V mnogih kulturah so zato čebele pridobile poseben pomen. V starem Egiptu in na Kreti je bil simbol čebele (matice) uporabljen kot hieroglif za kralja, kar kaže na povezavo med čebeljo družino in kraljevskim vodenjem. V srednjem veku je čebelja družina pogosto služila kot simbol države, saj se v naravi le pri čebelah ponuja tako jasna vzporednica s starodavnim pojmom države, kjer je na čelu. absolutni vladar. Izbira čebel kot simbola za državo ali vladarstvo poudarja njihov pomen v različnih kulturah in nakazuje, da so bile zaradi svoje organizirane in hierarhične strukture pogosto uporabljene tudi kot metafora za politične ali družbene sisteme.
Simboli čebele so se v zgodovini pojavljali na različnih mestih, predmetih in v številnih oblikah. Bili so na kovancih, kar kaže na njihov pomen v trgovini. V nekaterih starodavnih kulturah, kot je Egipt, so bile čebele uporabljene v pisavi – hieroglifih, kjer so simbolizirale kraljevo oblast in božansko prisotnost. Pogost motiv so bile tudi na grbih in zastavah, kar je poudarjalo njihovo povezavo z delavnostjo ter skupnostjo. V kraljevih in vladnih znakih so čebele pogosto simbolizirale popoln red, hierarhijo in organizacijo, včasih celo absolutno oblast. Njihova prisotnost v teh simbolih odraža univerzalni pomen, ki ga imajo čebele tudi kot simboli delavnosti, skupnosti in vztrajnosti. Upodobljene so bile in so še na nakitu, uporabnih predmetih, grbih, zaščitnih znakih in drugod.
Poštna znamka kot del poštnega sistema simbolizira povezovanje med ljudmi in kraji. Pošiljanje pisem in paketov omogoča komunikacijo posameznikov, skupnosti in držav po vsem svetu. Prva poštna znamka je bila izdana 1840 v Veliki Britaniji. Čeprav je že nekaj let pred tem o podobnih rešitvah pisal Slovenec Lovrenc Košir, je v mednarodni stroki za »očeta« poštne znamke obveljal sir Rowland Hill.
Ob prvem svetovnem dnevu čebel maja 2018 je pošta Slovenije izdala priložnostno poštno znamko. Oblikoval jo je Zlatko Drčar, prikazuje pa kranjsko čebelo (Apis mellifera carnica) na cvetu. Blok, ki spremlja znamko, vključuje stiliziran portret Antona Janše, pionirja sodobnega čebelarjenja, ter uradni logotip kampanje za razglasitev 20. maja za svetovni dan čebel. Poleg znamke je bil izdan tudi ovitek prvega dne, ki prikazuje faksimile naslovnice Janševe knjige Popolni nauk o čebelarstvu. Žig prvega dne so uporabili v Žirovnici, rojstnem kraju Antona Janše.
6. Intuicija
Pozitivni učinki delovanja čebel
Čebele s svojim delovanjem pozitivno vplivajo na celoten ekosistem in na ohranjanje biotske raznovrstnosti v naravi. Ta je ključnega pomena za razvoj in ohranjanje človekovega neposrednega naravnega okolja in s tem človeštva v celoti. Z opazovanjem njihovega razvoja in zdravstvenega stanja lahko ugotovimo, kakšne spremembe se dogajajo v okolju. Zato pravimo, da so čebele pomembni bioindikatorji razmer v naravi. Njihova številčnost, zdravje in prisotnost v določenem okolju nam dajejo pomembne informacije o tem, kakšno je stanje v naravi. Pojavi, kot so zmanjševanje čebelje populacije ali bolezni med čebelami, so lahko znanilci težav v okolju. Vse pa je povezano s podnebnimi spremembami, uporabo pesticidov, izgubo življenjskega prostora in drugimi pojavi.
Če se številčnost čebel v nekem okolju zmanjšuje, je to lahko opozorilni znak, da je naravni ekosistem v »težavah«. Ker so čebele odgovorne za opraševanje številnih rastlin, njihovo zdravje vpliva na celoten ekosistem. Tako postanejo čebele nekakšen zgodnji opozorilni »znak« za spremembe v naravi, s katerimi se bomo prej ali slej soočili tudi ljudje. S sledenjem njihovemu stanju bomo lahko pravočasno ukrepali. Zaradi tega je izredno pomembno, da spremljamo zdravje in stanje čebel ter se zavedamo njihove vloge kot bioindikatorjev. Njihovo dobro počutje odraža stanje v naravi kot celoti. Čebele so namreč neprecenljiv del naših ekosistemov in pomemben dejavnik pri ohranjanju zdravega okolja.
7. Magija
V ljudskem izročilu so imele čebele pomembno vlogo tudi v raznih šegah in vraževerju. Za čebele so že od nekdaj menili, da so svete živali, božji sli in odposlanci, ki so se v krščanstvu spremenile še v božje služabnike. Legende pripovedujejo, da izvirajo čebele iz raja, kjer so bile »mali božji pomočniki«. Po izgonu iz raja pa jim je bilo na Zemlji dovoljeno izločati vosek, ki so ga uporabljali predvsem za cerkvene sveče, in med za ljudi. V krščanstvu so čebele veljale za simbol čistosti in nedolžnosti, saj so verjeli, da so čebele deviške. Pogosto jih omenjajo v svetih knjigah, večkrat se pojavljajo v Bibliji in Koranu, na različnih poslikavah, v besedilih in umetnosti.
Simboličen pomen voska ni povezan samo z njegovo uporabno vrednostjo, ampak tudi s posebnimi lastnostmi, saj je znan po svoji upogljivosti in prilagodljivosti. Zaradi prisotnosti koščkov voska v slabo prečiščenem medu je vosek včasih simboliziral laž ali neresnico. V starih kulturah so verjeli, da je resnica nekaj, kar »ne vsebuje voska«.
Vendar pa je za vosek najbolj značilno prepričanje, da vsebuje življenjsko silo ali bistvo. Zaradi tega so ga uporabljali v magičnih obredih in čarovništvu, kjer so želeli vplivati na druge ljudi ali njihove domače živali. To so dosegli tako, da so ustvarjali pomanjšane figure iz voska in jih »zarotili«. Verjeli so, da bo učinek, povzročen na voščenih figuricah, prešel na določenega človeka.
Ta praksa, ki izhaja iz magije, je kasneje postala predvsem del krščanske tradicije, uporabljena v votivnih obredih po vsej Evropi, pa tudi širše po svetu. Tisti, ki so trpeli zaradi bolezni ali poškodbe določenega telesnega organa, so izdelali ta organ iz voska v pomanjšani ali naravni velikosti. Včasih so te voščene figure izdelali sami, pogosto pa so jih kupili na stojnicah pred cerkvijo, na vaških sejmih ali farnih žegnanjih (proščenjih). Svečarji so izdelovali voščene roke, noge, oči, nosove, ušesa, srca in druge organe, dojenčke, živino … Nekatere figurice so imele vdelan stenj, da so jih verniki lahko prižgali kot svečo v kapelici ali cerkvi, kjer so se priporočali svetniku za ozdravitev. Zadostovalo je tudi, da so voščeni model položili na oltar kot simbolično prošnjo za ozdravitev obolelega organa. Čeprav so se rituali z voščeno simboliko v stoletjih spreminjali, ta običaj ostaja močan izraz vere in upanja v zdravje in ozdravitev – povezavo z božanskim.
Spoznajte tradicijo čebelarjenja na Slovenskem
Čebelarski muzej predstavlja bogato tradicijo slovenskega čebelarstva, edinstvene kulturne dediščine pri nas. Muzej pripoveduje o pomembnih osebnostih, ki so zaznamovale razvoj čebelarstva (med drugimi o Antonu Janši (1734–1773), začetniku sodobnega čebelarstva), prikazuje čebelarsko orodje in tehnike, daje vpogled v tipična čebelja bivališča, govori o pomenu in simboliki čebel ter seznanja z bogato čebelarsko literaturo.Največje bogastvo muzeja je obsežna zbirka panjskih končnic – poslikanih prednjih stranic panjev kranjičev. Panjske končnice so značilne samo za Slovenijo in so resnična posebnost slovenske ljudske kulture.
Del stalne razstave je posvečen življenju kranjske čebele ali kranjske sivke (Apis mellifera carnica), slovenske avtohtone vrste čebel, ki je del slovenske naravne dediščine. Čebeljo družino kranjske sivke si lahko ogledate tudi od blizu v opazovalnem panju od meseca maja do oktobra.
V muzeju so prikazane tudi številne obrti, ki so se razvile ob čebelarstvu, na primer svečarstvo in lectarstvo (izdelovanje medenih kruhkov).
Čebelarski muzej v Radovljici je edini čebelarski muzej v Sloveniji, ki je za izvajanje javne službe na področju kulturne dediščine čebelarstva pridobil pooblastilo Vlade Republike Slovenije.
Poslikane panjske končnice
Zbirka zajema primerke od najstarejše znane panjske končnice iz 18. stoletja do zatona te ljudske umetnosti na začetku 20. stoletja.
Motivika panjskih končnic je različna, od nabožne vsebine s podobami svetnikov in njihovih zgodb, do posvetnih prizorov iz zgodovine in vsakdanjega življenja. Na razstavi je najstarejša poslikana panjska končnica Božjepotna Marija iz leta 1758.
Panji in panjska oprema
Zbirka predstavlja slovenska in tuja čebelja bivališča od začetkov domačega čebelarjenja do modernih tipov čebeljih panjev. Mednje sodijo pleteni koši iz šibja ali slame, leseni panji iz desk (kranjiči) in figuralni panji.
Razstavljeni so posamezni deli panjev in njihova oprema ter najbolj tipični čebelji panji, ob katerih je mogoče slediti njihovemu razvoju, uporabi in poreklu.
Čebelarsko orodje
Zbirka čebelarskega orodja in naprav je obsežna in izbrano predstavljena. Na razstavi so ročno orodje, stroji in naprave, ki jih pri svojem delu uporablja čebelar, njegova zaščitna oblačila in transportna sredstva.
Zbirka vključuje številne predmete, ki pričajo o delu čebelarja, na primer vrše in prestrezala za lovljenje čebeljih rojev, žlice za njihovo ogrebanje, trotolovce za osamitev trotov, pitalnike, matičnice, točila za med, stiskalnice za satje, pipe in kadila, razne nože in grebljice za spodrezovanje satov idr.
Čebelarji, čebelarska združenja in insignije
Bogata zbirka insignij, s katerimi čebelarji izkazujejo pripadnost čebelarski stroki in njenim združenjem, in predmetov, povezanih s priznanji za njihove dosežke, dejanja in dela.
To so razne medalje, odlikovanja in značke, grbi, prapori in zastave, nagrade, priznanja, plakete, diplome, spominski predmeti, arhivsko in dokumentarno gradivo ter osebni predmeti čebelarjev.
Čebelarstvo v umetnosti
Zbirka zajema umetniška dela, povezana s čebelarskimi motivi, in predmete uporabne umetnosti. Na stalni razstavi so na ogled umetniške slike (Peter Žmitek, Janševa domačija na Breznici, Maksim Gaspari, Čebelar) in umetniški figuralni panji (Peter Jovanovič, Figuralni panj čebelarja).
Čebelji pridelki in njihova uporaba
Zbirko sestavljajo čebelji pridelki, kot so med, propolis, cvetni prah, medeno vino in žganje, predmeti, uporabljeni v apiterapiji. Med drugim so na ogled pripomočki in izdelki, ki so povezani s čebeljimi pridelki.
Znameniti predmeti Čebelarskega muzeja
Dogodki in novice Čebelarskega muzeja
Trgovina s kranjsko čebelo
Nova knjiga
Pustne maske danes dobrodošle!
Danes pustne maske brezplačno v muzej!
Kulturni dan
Pridite, veseli vas bomo!
Povabilo k oddaji ponudb za prodajo rabljenega vozila
Povabilo k oddaji ponudb
39. Slovenski knjižni sejem
Knjige Čebelarskega muzeja na sejmu
Informacije za obiskovalce
Linhartov trg 1
4240 Radovljica
04 53 20 522 (recepcija)
040 645 283 ali 04 53 20 522 (najave skupin)
mro@mro.si
Kustodinja:
Kristina Seljak
( 04 53 20 526; kristina.seljak@mro.si)
Odpiralni čas
*Za ogled celotne tabele podrsaj desno.
Mesec | Dan v tednu | Odpiralni čas |
---|---|---|
januar–december | torek–nedelja | 10.00–18.00 |
Odpiralni čas med prazniki
Vstopnina
Obiskovalci | Vstopnina (Čebelarski muzej) | Vstopnina (Čebelarski muzej in Mestni muzej) |
---|---|---|
Otroci (do 18. leta + dijaki) | 5,00 € | 6,00 € |
Odrasli | 8,00 € | 10,00 € |
Družine (2 odrasla + otroci) | 16,00 € | 18,00 € |
Upokojenci, študenti | 6,00 € | 8,00 € |
Celoletna družinska vstopnica za vse muzeje | 50,00 € |
---|
Vodenje za najavljene skupine (nad 10 in do 25 oseb). Vodenje se zaračuna poleg vstopnine na skupino. Za šolske skupine je vodenje brezplačno.
vodenje v Čebelarskem muzeju, Mestnem muzeju, Šivčevi hiši, Kovaškem muzeju, vigenjcu Vice, Muzeju talcev | v slovenskem jeziku:
25 € na skupino |
vodenje v Čebelarskem muzeju, Mestnem muzeju, Šivčevi hiši, Kovaškem muzeju, vigenjcu Vice, Muzeju talcev | v angleškem jeziku po predhodnem dogovoru:
35 € na skupino |
DARILNI BON: vodenje po muzejskih zbirkah s kustosom, vodenje po Čebelarskem muzeju s čebelarjem | v slovenskem jeziku po predhodnem dogovoru:
50,00 € na skupino |
Prost vstop
člani čebelarskih krožkov
invalidi, ranljive skupine in njihovi spremljevalci (posamezniki)
brezposelni
novinarji
turistični vodniki
člani Slovenskega muzejskega društva (SMD)
člani ICOM, ICOMOS
alumni UL (študenti)
Člani Čebelarske zveze Slovenije imajo 50 % popust pri vstopnini.
Najave skupin
Za vodene oglede razstav je potrebna vnaprejšnja najava. Najave sprejemamo na e-naslov mro@mro.si ali na telefonsko številko 04 53 20 528 ali 04 53 20 522. Vstopnina po ceniku, ki velja od 1. januarja 2023.
Dostop
Čebelarski muzej se nahaja v Radovljiški graščini v starem mestnem jedru Radovljice. Blizu Radovljiške graščine, ki stoji na Linhartovem trgu, je javno parkirišče, kjer lahko pustite svoj avto.
Glavna avtobusna postaja je od graščine oddaljena 500 metrov, ravno toliko tudi železniška postaja. Radovljica je preko javnega prevoza dobro povezana z Ljubljano, Kranjem in Bledom.
Dostopnost
Čebelarski muzej se nahaja v prvem nadstropju Radovljiške graščine. Dostop gibalno oviranim je omogočen z dvigalom.